Coraz więcej dzieci i młodzieży w Polsce ma zaburzenia psychiczne i problemy emocjonalne, które są związane z nauką, relacjami w rodzinie i wśród rówieśników. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że aż 8,8% uczniów w ubiegłym roku podjęło próbę samobójczą, a 16% okalecza swoje ciało, to my, jako dorośli, musimy reagować – mówi dr n. med. Sławomir Adam Wolniak, specjalista psychiatra, prezes Wolmed Sp. z o.o. Szpital i Poradnie.
Obserwuję, że obecnie coraz więcej dzieci potrzebuje interwencji psychologicznej. Przyczyny są bardzo różne. Od problemów w szkole, trudności w nauce, które wynikają m.in. z prawie dwuletniej izolacji spowodowanej Covid-19 i nauki zdalnej, przez problemy emocjonalne, rodzinne, aż po traumatyczne przeżycia i zaburzenia psychiczne. Każda z wymienionych trudności niesie ze sobą poważne konsekwencje. Problemy w nauce mogą prowadzić do stresu i frustracji, a także trudności z koncentracją, motywacją lub zachowaniem. Dzieci i młodzież mogą doświadczać różnych trudnych emocji, takich jak lęk, smutek, gniew czy frustracja. Mogą też mieć trudności w radzeniu sobie z emocjami i ich wyrażaniem. Zaburzenia zachowania u dzieci mogą mieć różne przyczyny, ale często są one związane z problemami w rodzinie.
Dzieci w każdym wieku potrzebują wsparcia emocjonalnego ze strony rodziców i innych członków rodziny. Jego brak może prowadzić do poczucia osamotnienia i izolacji, a w konsekwencji do zaburzeń zachowania, takich jak agresja, kłamstwa czy ucieczki przed problemami. Gdy między rodzicami pojawiają się konflikty, dzieci odczuwają stres i niepokój, co może prowadzić do zaburzeń zachowania. Dzieci, które doświadczają częstych konfliktów między rodzicami lub opiekunami, mogą mieć trudności w regulowaniu swoich emocji i reagować na stres w sposób agresywny lub wycofany. By czuć się bezpiecznie i prawidłowo się rozwijać, dzieci potrzebują stabilnych i przewidywalnych warunków życia. Sytuacje, w których rodzice mają problemy finansowe lub np. często się przeprowadzają, mogą powodować stres i niepokój u dzieci, co może prowadzić do zaburzeń zachowania.
Kolejnym aspektem, wpływającym na prawidłowy rozwój dzieci, jest zachowanie konsekwencji w zakresie stawiania spójnych reguł i granic. Dzieci ich potrzebują, by czuć się bezpiecznie i wiedzieć, czego się od nich oczekuje. Ich brak może prowadzić do zamieszania i niepewności u dzieci, co z kolei może wpłynąć na ich zachowanie. Z kolei nadmierne krytykowanie i karanie dzieci może prowadzić do ich obniżonej samooceny i niepewności. Dzieci, które czują się ciągle krytykowane i karane, mogą reagować na to agresją lub wycofaniem się. Dzieci doświadczają traumatycznych wydarzeń, takich jak przemoc, wypadki lub utrata bliskiej osoby, dlatego potrzebują potrzebować pomocy w radzeniu sobie z traumą i jej skutkami. Ponadto, niektóre z nich, mogą mieć zaburzenia psychiczne, takie jak depresja, ADHD czy zaburzenia lękowe. W takich przypadkach konieczna może być pomoc psychologiczna lub psychiatryczna.
Bardzo niepokojące są wyniki badań przeprowadzonych w Polsce w ramach projektu „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w których wzięło udział ponad 180 tysięcy dzieci i młodzieży szkolnej. Wynika z nich, że w ubiegłym roku aż 8,8% uczniów podjęło próbę samobójczą, 28% młodych osób nie ma chęci do życia, 16% okalecza swoje ciało, a ponad 43% ma zaburzenia odżywiania. Ogromne zapotrzebowanie na pomoc psychologiczną obserwują też nasze Poradnie Psychologiczno-Terapeutyczne dla Dzieci i Młodzieży oraz Rodzin Wolmed, których w województwie łódzkim uruchomiliśmy już 6. Do funkcjonujących w Piotrkowie Tryb., Bełchatowie, Pajęcznie, Radomsku, Łasku i Wieluniu, w tym roku dołączyła poradnia w Zduńskiej Woli. Pomoc jest ogólnie dostępna, ponieważ prowadzimy ją w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dzieci i młodzież, w zależności od potrzeb, otrzymują diagnozę psychologiczną, wsparcie i pomoc psychologiczną, psychoterapię, terapię środowiskową, a otoczenie młodego pacjenta także wsparcie psychospołeczne. W rezultacie rodzina jest objęta wsparciem psychologicznym, a młodzież psychoterapią.
Problem jest ogromny, potrzeby wsparcia dzieci i młodzieży są coraz większe, dlatego uczulam, aby rodzice, nauczyciele i opiekunowie zwracali szczególną uwagę na zachowanie dzieci, bo dzięki temu, będą w stanie najpierw zauważyć, a potem zareagować, gdy dziecko potrzebuje wsparcia psychologicznego. Numery telefonów oraz adresy poradni znajdziecie Państwo wchodząc na stronę: www.wolmed.pl/poradnie-wolmed-nfz
Tak to bywa jak rodzice robią kariery, nie mają czasu zainteresować się co robią ich dzieci. Kieszonkowe komóra i pytanie jak tam w szkole. To jest schemat 70% rodzin. A potem się dziwią. Najlepiej zwalić na szkole i system. Beznadzieja. Kiedyś rodzice mieli czas dla swoich dzieci. Dzis sami robią im krzywdę.