Krajowa Administracja Skarbowa zachęca do tego, aby konsumenci upominali się u sprzedawców o paragony fiskalne. Przypomina także, że prawidłowo wystawiony paragon ma charakterystyczne elementy, jak choćby napis, że jest to właśnie paragon fiskalny, NIP wystawcy, nazwę i adres punktu sprzedaży oraz centralnie umieszczone logo i numer unikatowy kasy rejestrującej.
Obowiązek wystawienia paragonu ma zdecydowana większość podmiotów sprzedających towary i usługi osobom fizycznym. Przedsiębiorca, który nie wydaje paragonów fiskalnych oszukuje swoich klientów. Pobiera od kupujących należny VAT, ale nie wykazuje go w ewidencji i zabiera do własnej kieszeni.
Jeśli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić możemy to zgłosić:
· w każdym urzędzie skarbowym,
· przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
· na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,
· przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony – więcej informacji na stronie www.podatki.gov.pl/e-paragony.
W okresie I-V 2024 r. KAS przeprowadziła 21 167 nabyć sprawdzających – w 4379 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości (22,08%). W ramach tych działań nałożono 4379 mandatów karnych na łączną kwotę 6 888 625 zł.