Tweet foto: © 2017 Telewizja Kablowa Bełchatów / www.ebelchatow.pl
W sprawie protestów, które w miniony weekend zorganizowano przed dwoma marketami na terenie miasta, głos zabrał dziś rzecznik prasowy sieci sklepów.
Do redakcji dotarło pismo ze stanowiskiem biura prasowego i odpowiedziami na zadane przez nas pytania. Te dotyczyły zarzutów jakie pod adresem kierownictwa wytaczali protestujący.
Biuro prasowe zaprzeczyło, by pracownicy w Bełchatowie nie mieli płacone za nadgodziny. Jak czytamy w piśmie tylko od początku tego roku do października w Bełchatowie zapłacono za 316 nadgodzin.
Tegoroczna kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wykazała, że pracodawca nie zapłacił za jedną godzinę pracy ponad wymiar.
Biuro zaprzecza również, by nie ewidencjonowany był rzeczywisty czas pracy. Ten wyliczany jest na podstawie listy obecności, w której pracownicy osobiście wpisują przepracowane godziny – czytamy w piśmie.
Odniesiono się również do zarzutów zmuszania pracowników do kupowania przeterminowanych produktów żywnościowych. Jak czytamy w odpowiedzi reguluje to procedura likwidacji towarów i niedopuszczalne jest, by towar przekazany do likwidacji rozdzielany był między pracownikami.
Biuro prasowe potwierdziło, że jest prowadzonych kilka spraw sądowych. Dotychczas jedna sprawa zakończona została ugodą i jedna ze wskazaniem winy pracodawcy.
Treść całego oświadczenia publikujemy niżej.
Szanowna Pani Redaktor,
od początku istnienia sieci POLOmarket, tj. od 1997 r., wszystkie sklepy POLOmarket są poddawane regularnym i wnikliwym kontrolom przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Handlowej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Urzędu Miar i innych, upoważnionych do tego przepisami prawa instytucji państwowych, średnio kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w każdym miesiącu. Obecne kontrole nie stanowią dla sieci POLOmarket żadnego novum.
Dotychczasowe kontrole nie wykazały istotnych naruszeń, które wskazywałyby na proceder rażącego łamania praw pracowniczych w całej sieci. Podkreślić należy, że zdecydowana większość tych kontroli zakończona została z wynikiem pozytywnym. Niestety, niewielka ich część wykazała, incydentalne co prawda, ale jednak nieakceptowane przez Zarząd Sieci, przypadki nieprawidłowości związanych z naruszeniem przepisów prawa pracy czy zasad BHP.Jak już wielokrotnie wskazano, sieć POLOmarket, kompleksowo i w terminach wyznaczonych przez kontrolujących, reaguje na wszelkie sygnały, zalecenia i uwagi pokontrolne. W każdym przypadku wobec osób odpowiedzialnych za przestrzeganie porządku i prawa w kontrolowanych sklepach wyciągane są odpowiednie konsekwencje wraz z ponownym przeszkoleniem tych osób w zakresie obowiązujących procedur, wymogów i przepisów prawnych.
Poniżej przesyłamy szczegółowe odpowiedzi na zadane pytania.
1.Czy prawdą jest, że pracownicy nie mają płacone za nadgodziny?
Absolutnie zaprzeczamy! W okresie od stycznia do października w dwóch placówkach w Bełchatowie wypłaciliśmy 316 nadgodzin.
W tym roku w trakcie przeprowadzonej w lipcu kontroli PIP stwierdzono, że nie wypłacono pracownikowi tylko 1 (słownie: jednej) nadgodziny. Nieprawidłowość powstała na skutek ewidentnej pomyłki. Kwota nadgodziny została niezwłocznie pracownikowi wypłacona.
Pracownicy otrzymują należne wynagrodzenie za przepracowane nadgodziny, za które nie został udzielony czas wolny.2.Czy prawdą jest, że nie jest ewidencjonowany rzeczywisty czas pracy? Czy prawdą jest, że potwierdziła to Państwowa Inspekcja Pracy?
Jesteśmy formalnie zobligowani do jego ewidencjonowania. Czas pracy jest zatem ewidencjonowany i rozliczany na podstawie list obecności, na której pracownik własnoręcznie wpisuje godziny pracy i zatwierdza osobistym podpisem. Oczywiście zdarzają się błędy, które na bieżąco korygujemy. Państwowa Inspekcja Pracy rzeczywiście zgłosiła zastrzeżenia, do których się odnieśliśmy, wypełniając zalecenia.
3. Czy prawdą jest, że pracownicy mają przymus kupowania przeterminowanych produktów mięsnych?
Kwestię postępowania z produktami przeterminowanymi reguluje "Procedura likwidacji towarów w filiach", która dokładnie określa tryb postępowania z produktami przeterminowanymi: "Niedopuszczalne jest, aby indeksy przeterminowane/uszkodzone, które zostały ujęte w protokole likwidacji, były rozdzielane między Pracowników, osoby trzecie bądź sprzedawane”.
4.Czy prawdą jest, że nie są prowadzone dla wszystkich pracowników szkolenia BHP?
Szkolenia BHP są prowadzone dla wszystkich pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.Czy prawdą jest, że przed sądami w rożnych miastach prowadzone są sprawy sądowe wniesione przez obecnych i byłych pracowników POLOmarket? Jeśli tak, to ile takich postępowań zostało zakończonych ze wskazaniem na winę pracodawcy?
Prawdą jest, że toczy się kilka spraw. Na ten moment jedna zakończyła się ugodą, jedna zakończyła się ze wskazaniem na winę pracodawcy.
TKB – W sprawie protestu pod marketem – 29.11.2017
TagiAktualnościBełchatówsprawy społeczneprotesty pracownicze